-
Apakah Ezy-Secure? Apakah perlindungan yang ditawarkan?
Ezy-Secure ialah pelan insurans bertempoh yang akan membayar jumlah yang diinsuranskan apabila berlaku kematian atau Hilang Upaya Kekal dan Menyeluruh (HUMK) orang yang diinsuranskan. Sila rujuk kepada Helaian Pendedahan Produk
atau Ilustrasi Jualan bagi pengecualian-pengecualian, serta terma dan syarat manfaat kematian dan HUMK yang terperinci.
-
Siapakah yang sesuai membeli produk ini?
Produk ini sesuai bagi individu yang mencari pelan perlindungan yang asas dan ringkas untuk mengekalkan gaya hidup sekeluarga apabila berlaku kematian atau HUMK. Tidak seperti pelanpelan simpanan dengan pembayaran tunai atau
manfaat matang, Ezy-Secure menawarkan perlindungan yang lebih tinggi dengan kadar premium yang berpatutan.
-
Berapakah jumlah perlindungan yang ditawarkan dan berapa lama tempoh perlindungan pelan ini?
Ini adalah pelan yang fleksibel dimana anda boleh memilih jumlah yang diinsuranskan serendah RM100,000 atau apa-apa jumlah yang lebih tinggi bagi setiap RM10,000, tertakluk kepada had yang ditetapkan oleh kami. Anda boleh memilih
tempoh perlindungan minimum selama 5 tahun, atau sehingga umur 80 tahun (umur pada hari lahir berikutnya).
-
Bolehkah saya memiliki lebih daripada satu polisi?
Ya, anda boleh membeli lebih daripada satu polisi. Walau bagaimanapun, jumlah yang diinsuranskan bagi kesemua polisi anda dibawah produk ini mestilah tidak melebihi had yang dibenarkan oleh kami.
-
Bolehkan saya menambah atau mengurangkan jumlah yang diinsuranskan bagi polisi saya?
Mengubah jumlah yang diinsuranskan adalah tidak dibenarkan selepas polisi bermula. Walau bagaimanapun, anda boleh memohon untuk polisi tambahan bagi menikmati jumlah yang diinsuranskan yang lebih tinggi, tertakluk kepada had
bagi jumlah yang diinsuranskan yang dibenarkan oleh kami serta terma dan syarat lain yang diguna pakai.
-
Adakah pemeriksaan perubatan diperlukan?
Tiada pemeriksaan perubatan diperlukan. Permohonan anda akan diterima atau ditolak berdasarkan keperluan yang telah ditentukan oleh kami.
-
Bagaimanakah jumlah premium ditentukan?
Anda akan dicaj jumlah tertentu bagi setiap RM1,000 jumlah yang diinsuranskan tertakluk kepada umur anda, status perokok dan tempoh polisi yang dipilih semasa permohonan. Premium yang dinyatakan adalah berdasarkan umur yang
dicapai (umur hari lahir berikutnya) anda pada tarikh permulaan. Premium akan meningkat pada hari pertama tahun polisi yang berikutnya, mengikut umur yang dicapai anda. Kadar Premium adalah tidak dijamin dan kami untuk
mengubah kadar Premium dengan memberikan notis tiga (3) bulan lebih awal.
-
Apakah yang akan berlaku sekiranya saya berhenti membayar premium?
Terdapat tempoh tangguh selama 31 hari dari tarikh premium perlu dibayar yang diberikan kepada anda untuk membayar premium. Anda masih dilindungi di dalam tempoh tangguh. Jika premium yang perlu dibayar tidak dibayar di dalam
tempoh tangguh, polisi anda mungkin luput dan anda tidak akan berhak ke atas manfaat polisi sekiranya berlaku kejadian yang dilindungi (kematian atau HUMK). Walau bagaimanapun, jika polisi anda telah mempunyai nilai serahan,
ia akan digunakan secara automatik untuk membayar apa-apa premium yang belum dibayar, untuk meneruskan polisi, sehingga nilai serahan habis sepenuhnya. Ini dikenali sebagai Pinjaman Premium Automatik, dan tertakluk kepada
faedah yang dikenakan pada kadar yang ditentukan oleh kami.
-
Bolehkah saya membatalkan atau menyerahkan polisi?
Anda boleh membatalkan polisi anda dengan memaklumkan kepada kami secara bertulis dalam tempoh 15 hari selepas polisi diterima oleh anda. Kami akan mengembalikan premium yang diterima kepada anda. Walau bagaimanapun, jika anda
menyerahkan polisi anda selepas 15 hari, anda tidak akan mendapat sebarang nilai serahan.
-
Bagaimanakah untuk memfailkan tuntutan sekiranya kejadian yang dilindungi berlaku (kematian atau HUMK)?
Kami boleh dihubungi melalui e-mel di info@etiqa.com.my atau hubungi Etiqa Oneline di talian 1-300-13-8888.